Anders, een jongeman van begin dertig, heeft lange tijd
doorgebracht in een kliniek om van zijn verslavingen en depressies af te komen.
Gedurende de laatste twee weken van zijn behandeling mag hij de kliniek
verlaten om in het centrum van Oslo een sollicitatiegesprek te voeren. In de komende
24 uur volgen we Anders van heel dichtbij. We zien de reacties van zijn
vrienden, familie als hun ooit verslaafde vriend op de stoep staat. Hoe reageren
zij als blijkt dat Anders zich onzeker voelt over de stap naar een nieuw leven?
Het magische van deze film is dat je als kijker deel gaat
uitmaken van de emoties en gedachten die Anders ondergaat als hij de mensen
ontmoet die ooit voor hem zo belangrijk voor waren.
Veelal hoogopgeleide
volwassenen, die alles hebben, maar ook allemaal iets lijken te missen. Begin
dertigers die worstelen, sommigen eeuwig jong, dansend en feestend, anderen
getrouwd en zwanger of zojuist vader/moeder geworden, maar vooral: niet echt
gelukkig.
Prachtig in beeld gebracht zijn hun ongemak en bezorgdheid,
maar vooral de afstand wordt intens verbeeld. De blik van Anders Danielson Lie,
die naast acteur ook werkzaam is als arts, is veelbetekenend en dringen diep
door bij de kijker. Is het angst, hoop, onzekerheid? Zijn gezichtsuitdrukkingen
zijn subtiel en nodigen uit tot nadenken over onze westerse maatschappij waar
hij zich staande in hoort te houden. Je voelt zijn pijn en de onmogelijkheid
tot het maken van contact. Soms gloort er hoop.
Joachim Trier (die eerder indruk maakte met de film Reprise,
waar ook Danielsons Lie de hoofdrol had) heeft daarbij in alle scènes aandacht
voor de stad Oslo. De omgeving (vervreemdende scene in een koffietent) wordt
soms net zo scherp in beeld gebracht als Anders en speelt op sommige momenten
zelfs een hoofdrol.
Oslo, August 31 confronteert je met de huidige maatschappij
waar geluk voor het oprapen ligt, maar waar het blijkbaar moeilijk is om dat
als jong volwassene ook werkelijk te voelen. Gevolg is dat deze volwassenen zich
als kinderen blijven gedragen, niet echt de verantwoordelijkheid lijken te
willen dragen. Misschien is Anders wel de enige die in die 24 uur nadenkt over
deze verantwoordelijkheid en vervolgens zijn emoties werkelijk toont. Danielson
doet dat op een magnifieke wijze en Joachim Trier brengt dat op zo’n indringende
wijze in beeld dat Anders’ blik een dag later nog door je gedachten dwaalt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten